אישה שהיא אריה

אישה שהיא אריה

האתר של ענבל אשל כהנסקי

פראי היום

ספר ביכורי עוסק בצמתים מרכזיים בחייה של אשה צעירה. ילדות ואימהות, עצמאות ומיניות, זוגיות. "..אין זה ספר שירים קודר וכואב, שכולו ליריקה אפלולית ועצובה. כהנסקי לוקחת את המקום הלא פשוט הזה של חייה, את הגוף...

סמאל אהובי

הספר הוא מסע של התמודדות עם ייסורים ועונג, גופניים ונפשיים. הספר נכתב במהלך כשלוש שנים, בהן חוויתי החמרה קיצונית של מחלתי.השנים המתועדות בספר, מתארות כאבים השלובים בתשוקה עזה- למגע, לפורקן ולחיים ללא סבל. "..מבעד להתנסויות...

שואגת בלולאת-אינסוף

שׁוֹאֶגֶת בְּלוּלְאַת-אֵינְסוֹף / ענבל אשל כהנסקי  وزئيري في انشوطه لا نهائيه. / عنبال ايشل كهانسكي.  Inbal Eshel Cahansky / Roaring in an Infinite Loop   "שואגת בלולאת-אינסוף" הינו צלילה למעמקיה של הנפש הכלואה בגוף. כאן השירה בוטה וחשופה...

אני זו אני זו

InbalBlackWhiteRedשלום, שמי ענבל אשל כהנסקי –

משוררת | עורכת שירה | מדריכה

בתהליכי כתיבה ופרסום | (צלמת

בהתהוות) | פמיניסטית ברשת ||

הוצאתי שלושה ספרים, עד כה (רביעי בדרך):

"פראי היום" (כרמל, 2009)

 "סמאל אהובי" (פרדס, 2013)

"שואגת בלולאת-אינסוף" (פרדס, 2016)

אני גם נכה המתמודדת עם תסמונת נוירולוגית-מוטורית נדירה, באה

לידי ביטוי בתנועות לא רצוניות ועוויתות, מלוות לעיתים ברעד וגמגום.

(סבלתי בעבר מדיכאונות וכיום מתמודדת עם חרדות על בסיס יומי).

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, עם חטיבה בתקשורת המונים,

חיה בזוגיות עם אבי ילדתי ובת ארבעים. רק שתדעו..

יש ערך עלי בויקיפדיה

מחרוזת הפנינים שלי קצרה מדי
יש את אלו היוצרות שכותבות טקסטים ארוכים מאד מתפתלים. כאלו טקסטים פואטיים פרוזאיים עם ניחוח חברתי פוליטי, עם מגע פילוסופי הגותי, עם צליל אינטימי רגשי....
Read More "מחרוזת הפנינים שלי קצרה מדי"
נחשף – "טקס" מאת לאונרד כהן..!!
מקרה או צרוף מקרים?? לי עצמי הדבר לא ברור.. לפני שלושה או ארבעה שבועות העליתי לרשת שיר המוקדש ללאונרד כהן, וביום פטירתו שיתפתי את הכתוב...
Read More "נחשף – "טקס" מאת לאונרד כהן..!!"
לנרד לא הסתכל עלי בפעם האחרונה, כעת מאוחר מדי לאהוב
לפני שבועיים העליתי את הכתוב לרשת ואז התעוררתי הבוקר, בוכה מעתיקה ומדביקה לאונרד כהן Leonard Cohen, לזכרו (1934-2016) **** ** / ענבל אשל כהנסקי כְּשֶׁאֲנִי כּוֹרַעַת...
Read More "לנרד לא הסתכל עלי בפעם האחרונה, כעת מאוחר מדי לאהוב"
** (ואשוב לבקש מאד..)
ואשוב לבקש מאד, אלוהים שלי, קחי אותי אליך!! לחיקך העמוס טיפות מענני החמלה, אתחנן שתשאי אותי לשם, מעלה מעלה, הרחק מאדמת הדמים נוראה זו. אלא...
Read More "** (ואשוב לבקש מאד..)"

שלום-סאלאם – הלוגו

מחרוזת הפנינים שלי קצרה מדי
יש את אלו היוצרות שכותבות טקסטים ארוכים מאד מתפתלים. כאלו טקסטים פואטיים...
Read More "מחרוזת הפנינים שלי קצרה מדי"
** (ואשוב לבקש מאד..)
ואשוב לבקש מאד, אלוהים שלי, קחי אותי אליך!! לחיקך העמוס טיפות מענני...
Read More "** (ואשוב לבקש מאד..)"
שובי שובי הלבנה
א. הלילה קרניה חדרו לדמי, בדמי זורמות קרני הלבנה. ליטופיה חומקים אל...
Read More "שובי שובי הלבנה"

עריכת שירה איתי

כיצד לוכדים את הרגע הזה, החמקמק כל-כך, שיוצר את השירה??

כתיבת השירה מזמנת ליוצר/ ת רגעים של נחת כמו גם ייסורים רבים בעת שהיא נחשפת ובהלה ורצון לשוב ולהתכסות. בתפקידי כעורכת, אני עוזרת לך לווסת בין הרגעים. להישאר עם הרגש המפעם בעוז ולאזן אותו עם מנת חשיבה. אני הדמות החיצונית, שלוקחת צעד אחד לאחור ויוצאת מתוך הסערה ובוחנת ומתבוננת, יחד, תמיד יחד על מה שנקרא.

ההתבוננות מביאה עמה תובנות, שמטרתן למקד את הטקסט, להבהיר אותו. להשתמש במילים הנכונות להעביר את התחושה המדויקת. 'לפתוח את הראש' מול האפשרויות העומדות בפני השיר, לפרוץ את גבולות השיר ולכבוש אופק חדש. עריכת שירה נוגעת בלב-ליבו של הטקסט, דרך ההתבוננות במרכיביו השונים: השפה, הסגנון, המצלול, הדמויות, הסביבה והמהות השירית שאותה את/ה רוצה לכתוב.

כיצד מתבצעת העריכה?? לקראת קובץ שלם או כמה שירים בכל פעם

תחילה, אקרא קריאה ראשונה את כל השירים ואסמן את בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להגיע למצב מיטבי, בעזרת מעט עריכה. לאחר מכן, אסמן את השירים שייתכן שעם עריכה מעמיקה יותר יש להם סיכוי טוב להיכנס לקובץ ולבסוף, אסמן את השירים שלדעתי אין מקום לעבוד עליהם. לאחר הקריאה הראשונה, יישלחו אליך הטקסטים השירים על מנת לקבל את הסכמתך לבחירות שעשיתי. כמובן, שניתן לדון בבחירת השירים להם את/ה חושבת שצריך לתת הזדמנות נוספת.

לאחר שישנה הסכמה על השירים, נתחיל בתהליך של תיקונים, שינוים, הערות והארות. מבחינה טכנית, התהליך יוכל להתקיים בכל דרך שנסכם עליה – פגישות פנים מול פנים, שיחות טלפון, שיחות צ'ט, תכתובת אלקטרונית וכד'. הדיאלוג בנינו יתקיים עד שהטקסט השירי יעמוד לשביעות רצון הצדדים.

אבל מה בדיוק עושים בתהליך העריכה??

בתהליך העריכה אני מייצגת הן את הקורא חובב השירה והן את המשורר שמביע את עולמו אל תוך השיר. אני מסתכלת הן על התוכן והן על הפואטיקה שלו. אני מחדדת אי דיוקים, שואלת שאלות, מבקשת הבהרות ומוודאת שהן הדמיון והן המציאות שהטקסט מייצג עקבית, מותאמת לזמן ולמקום.

אני מסייעת לכותב/ת לחוש את עולמו/ה; להבין את המהלכים הרגשיים והמחשבתיים; את התנודות במצבי הרוח, בין סיטואציות ובין זמנים; למצוא את המלים הנכונות, שיתארו את הסיטואציה ואת המהלך הרגשי או הרעיוני כפי שהיא צריכה להיות.

לכן, תהליך עריכת השירה חייב להעשות מתוך נתינת אמון.

כדי להשיג זאת, צריכה העורכת להיות אמונה על המשורר/ת שטובת השיר עומדת לנגד עיניה וחובת ההוכחה היא עליי.

אני מאמינה קודם כל בזכות של המשורר/ ת  על שיריו /שיריה, זוהי עבודתו/ ה, זהו פרי עמלו /ה ומכבדת אותו על כך.

אני מאמינה ביצירה מתוך מרחב תומך, מכיל, מקבל אך גם מציב גבולות ופועלת כדי לאפשר את המרחב הזה.

אני מאמינה שכאשר הגבולות ברורים, כל שנותר למשורר/ת הוא לעוף, כי היא /הוא יודע/ ת שיהיה מי שיתפוס.

אני מאמינה במרחב שמאפשר פריצת גבולות.

ובעיקר אני מאמינה שיש לאפשר לשיר את המרחב הפואטי המדויק שבו ירגישו בנוח המשורר/ת והשיר ויעניקו לקורא/ת את החוויה לה הם משתוקקים.

 =========================================================

כך נכתב לי לאחר עריכת קבצי שירים:

"לצאת ממחשכיי המגירה הבטוחים ולפרוש את רזי נפשך בפני אדם אחר זה מורכב, מטלטל ומרגש. צריך לדעת במי לבחור שיצעד איתך בדרך הזו. אני שלמה מאד עם הבחירה שלי בענבל כעורכת ספר שיריי הראשון. התוודעתי לענבל עוד לפני שנפגשנו- דרך שיריה. העוצמה שבהם מגנטה אותי והזכירה לי את שיריי שלי. הרגשתי שעל אישה שכותבת כך אפשר לסמוך. כשנפגשנו התוודעתי למקצועיות שלה, לאהבת האדם והשירה ונכבשתי סופית. הדיאלוג ביננו היה מפרה מאד כשהיא מתווה בחן ונחישות את הדרך, ונותנת לי מקום להשמיע את דעתי. שיריי אחרי עריכתה הפכו מדויקים וצלולים יותר. כשקראתי אותם אחרי העריכה התרגשתי לראות את עצמי הניבטת מהם. ענבל עזרה להעז להשמיע את קולי השירי והרגשי. אני מודה לה מעומק הלב על כך."

כתבה לי:  שירי עובד – מטפלת בפסיכודרמה ומשוררת, "אהיה לי האזמל' (פרדס, 2016)

"להפוך את כל השירים שצברת עד כה למשהו אחד שיכול להיות ספר זה קשה. למשימה המפרכת הזאת התגייסה ענבל במלוא במרץ, עם המון  רגישות פואטית וחכמה נשית.

תחילה ישבנו על השירים עצמם, חשבנו, העלנו שאלות, חיפשנו תשובות וליטשנו. אחר כך שוב עברנו על השירים במבט שני. ואז במבט שלישי וחמישי נסינו לראות מה מתגבש, לבסוף, ענבל לקחה את השירים אליה ושזרה שיר אחרי שיר לשרשרת שירים מגובשת ומהודרת. שבעיקר מגדירה אותי באופן חכם ורגיש.

אני במיוחד אני מודה לה שהוציאה את המשפט- "כותב שירתו במים" מאחד משירי והפכה אותו לכותרת, כי עד שלא עבדנו יחדיו לא הבנתי כמה אני מנסה לספר על המעמקים בהם אני טובע. עכשיו  נותר לי רק להקדיש לה את השיר הבא שכתבתי –

משוררת
כבר בבוקר היא יורה מילים.
אצלה הכול רטוב, תנועות והברות
מתפתלות, נושכות ונתפסות.

מעמידה קללה גסה לצד מילה נשכחת
ובטוחה שפה, בדיוק
צריך אלמנט פגאני, אלילי
כי הנשיות היא כנענית וקדומה כמו סופת חול.

עניה דומעות ממאמץ, יודעת
שמשהו מכל זה חייב להשתחרר.

כתב לי: רז סופר, מטפל באמנות פלסטית ומשורר, "הצליל העדין של הנפילה"

" ענבל היקרה,  רציתי להודות לך על הליווי הרגיש והחכם, ועל עבודת העריכה המצוינת של שיריי. כשהתחלנו את מפגשי העריכה, השירים שלי היו כתובים, אך לא ידעתי את "שפת השירה". במבט אחד את ידעת להבין את כוונתי, לעזור לי לתמצת ולזקק אותה, ולכוון אותי לצליל המדויק והנכון. בנוסף לידע ולהבנה העמוקה שלך ב"שפת השירה", יש לך גם יכולת לתקשר, לבקר בכנות, ללמד. לא יכולתי למצוא לי מורה טובה ממך. בתודה מכל הלב תמר צורן"

כתבה לי: תמר צורן

=============================================================

כך נכתב לי לאחר עריכת שירה בודדת או מבחר שירה:

"ענבל, תודה. קראתי ברפרוף . אני צריכה לעשות השוואה עם המקור ולהבין החיתוכים. בכל מקרה, תודה רבה.. רחלי"

כתבה לי: רחלי

"ענבל היקרה,  אמנם, גם אני הרגשתי התקדמות מבחינתי, וגם נהניתי מאוד מהדיוק וההבנה שלך! אם כי התהליך כמובן לא קל לי, לשנות, למחוק וכו', אבל מרגישה שאני מתחילה להבין את ה"שפה"… ואולי יש כמה נקודות שבמחשבה שנייה אחזור חלקית לנוסח המקורי…  אל תיבהלי, לא יותר מדי:) .. המון תודה, תמר"

כתבה לי: תמר

"הי, ענבל, תודה על אחר-צהריים מרתק נהניתי לשמוע ואף לקבל הערותייך"

כתבה לי: יונה

"..קראתי עכשיו את השיר כפי שערכת וממש בכיתי, נורא התרגשתי פתאום. הוא נגע בי עמוק. תודה לך על העזרה"

כתבה לי: חגית

"אין עוד משוררת שביקשתי ללמוד ממנה ואצלה מאז ומעולם."

כתבה לי: רו

"יקרה, תודה לך על מסע מרתק באמת. שהשאיר אותי מחויכת,שלמה וכמהה לקרוא עוד ועוד שירה. עוד לפני שנפגשנו הרגשתי שהחיבור בינינו יהיה משמעותי וחזק"

כתבה לי: שירי

ליצירת קשר ישירות איתי לחצ\י כאן

ובמידה ותרצי / תרצה עריכה ספרותית (פרוזה או אקדמית)

אמליץ על גל אלגר, סופרת ועורכת ספרותית – http://galelgar.wordpress.com

46 תגובות

    1. Ole Hyvä -shampooni ei ole luomua, mutta toimii. Hoitoainetta en koskaan jaksa käyttää, koska mielestäni siihen tuhraantuu liikaa aikaa. Olen käyttänyt hiuksiin jätettäviä suihkeita ja ostinkin nyt AM Luonnontuotteiden calendulahiusravinteen, mutta hämmästyin kun ainesosaluettelossa lukee "parabeni". Onkohan tämä sitten sitä 'kuuluisaa' parabeenia ja eikö sarja ole sertifioitua luomua? Tässä aineviidakossa on todellakin hieman sekaisin, parabeeneistahan puhutaan haitallisina mutta törmäsin jostain syystä Natusanin sivuille jossa mainittiin että kaikki parabeenit eivät ole haitallisia???

      1. 작가님 구름빵 너무 좋아하는 팬인데요, 너무 안타까운 일이네요…..그래도 작가님 응원하시는 분들도 많고 저도 응원하고 있으니까힘내시고 건강 ê¼­ 챙기세요. 화이팅!!10fd

  1. היי ענבל 🙂
    אני שמחה להשאיר לך כאן פיפס קטן מאהבתי.
    אני אוהבת את כתיבתך האמיצה, האמיתית, האומרת בדיוק נמרץ את האמת שלך. אני חשה שאני עורכת היכרות אתך, דרך שירתך.
    אני מקווה שניפגש בקרוב, עוד למני שיצאו צמד שירי שהתחילו עתה את התהליך הנפלא של ההוצאה לאור.
    להתראות
    אורנה לביא

    תבורכי, חברה :-)
  2. פעילותך למען שירתם של משוררים ומשוררות היא מרשימה ומעוררת הערכה. אות לגדולת נפשך המתבטאת גם בשירייך. והעיקר הוא שתמשיכי לשאוג.

    ארלט

להגיב על אריק בנדק חביב לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוטו-פואטיקה